BOEKEN

Ik doe mijn best om de boeken die ik gelezen heb en écht interessant vind in dit overzichtje op te nemen. Heb je een tip voor een goede, fijne, interessante of inspirerende titel stuur me dan even een berichtje. Ook kun je onder iedere titel een berichtje voor ons allemaal achterlaten. Thnx!

Zou jij meer ondernemerschap, proactief gedrag en samenwerking wensen? Verlang je naar meer sprankeling, energie en beweging in je organisatie? Ontketen vernieuwing!

Ontketenen is loskomen uit vastgeroeste werkwijzen; ontketenen is energie en creativiteit op gang brengen én houden. Van plannen uitrollen naar beweging creëren. En van brandjes blussen naar vuurtjes stoken. 

Breek met oude veranderroutines die beweging juist aan ketens leggen. Ontsteek het vuur met een inspirerend verhaal dat samenbindt en verleidt. Herken de eerste vlammetjes en wakker die aan. Leer van succesvolle start ups hoe je snel initiatieven van de grond krijgt. Zie hoe kleine initiatieven zich kunnen uitbreiden tot een grote beweging. En blaas het vernieuwingsproces steeds weer leven in met kleine, betekenisvolle duwtjes.

 

Ontketen Vernieuwing                          EAN: 9789047008934                                                Auteur:  Arend Ardon

Write a comment

Comments: 0

Angstcultuur: het begrip duikt met regelmaat op in de media. En steevast rollen er koppen. Maar wanneer kun je eigenlijk met recht spreken van een angstcultuur in een organisatie? 'Angstcultuur' is het eerste Nederlandstalige boek over dit onderwerp. Eindelijk is er nu een duidelijke definitie van de term ‘angstcultuur’. 

Hoe ontstaat een angstcultuur? Waar zijn mensen bang voor? En waarom nemen bange mensen niet domweg ontslag? Wat kun je doen om zo’n cultuur te voorkomen? En hoe grijp je in als er eenmaal een angstcultuur is ontstaan?    Dit boek biedt duidelijke en concrete handvatten voor zowel managers, organisatieadviseurs, ondernemingsraden als voor medewerkers, die vaak onbedoeld 'meewerken' aan het ontstaan en voortbestaan van een angstcultuur.   Met de eerste diagnose uit de quickscan heb je direct zicht op de informatie die voor jouw organisatie van toepassing is.    Hoe is het met jouw organisatie gesteld? Doe de quickscan!

  Angstcultuur                                                EAN: 9789024405817                                                     Auteur:  Peter Fijbes

Write a comment

Comments: 0
Corporate Tribe

De corporate antropologie kijkt met dezelfde verwonderde blik naar organisaties, boardrooms en leiders zoals antropologen dat naar tribale samenlevingen doen. Lezers van dit boek worden meegenomen op een reis langs verre vreemde volkeren. Om vervolgens met een andere, nieuwe blik te kijken naar de eigen organisatie.

In zo’n dertig meeslepende verhalen wordt een andere blik op organiseren en organisaties gegeven. Exotisch, maar met praktisch toepasbare denkwijzen, tips en verandermodellen. Door het lezen raak je prettig in de war én goed toegerust met een antropologische blik en een gereedschapskist om met de eigen organisatiecultuur of die van klanten aan de slag te gaan.

Managementboek van het Jaar 2016. Een aanrader!!

De Corporate Tribe                           EAN: 9789462760363                        Auteurs:  Danielle Braun en Jitske Kramer

Write a comment

Comments: 0
Moments of Impact

Presentaties maken en voordragen... Voor velen een gruwel voor een enkeling een makkie. Hoe dan ook we hebben er allemaal mee te maken. Persoonlijk ken ik geen handige software pakketten die mij helpen om de inhoud van boodschap op een logische en overtuigende manier te ordenen, laat staan dat er programma's bestaan die van deze inhoud een overtuigende en inspirerende boodschap maken.

Nancy Duarte (VS) van het gelijknamige buro is een meester in het vertellen van verhalen. In dit boek neemt ze de lezer in een aantal overzichtelijke stappen mee op reis in de wereld van presenteren. Een 'must read' voor iedereen die regelmatig presenteert en op zoek is naar structuur en rendement.

Slide:ology                                                       EAN: 9780596522346                          Auteur:  Nancy Duarte

Comments: 0
Moments of Impact

'De definitie van waanzin is volgens sommigen: steeds hetzelfde doen en elk keer een ander resultaat verwachten. Ik vind dat ook een heel aardige omschrijving van de gemiddelde meeting. Wil je het vaste stramien doorbreken en je team de energie geven om echte problemen op te lossen, om nieuwe visies te creëren? Dan is Moments of Impact het boek om te lezen.'

 

Goede strategische conversaties genereren doorbraakinzichten. Dat doen ze door de beste ideeën van mensen met uiteenlopende achtergronden en perspectieven te combineren.

 

  Chris Ertel en Lisa Solomon presenteren een eenvoudig, creatief proces dat leiders en hun teams helpt oplossingen te vinden voor hun neteligste problemen. Het fundament zijn tientallen jaren ervaring als innovatiestrateeg, ondersteund door het allerlaatste sociaalwetenschappelijk onderzoek, tientallen voorbeelden uit het echte leven en interviews met ruim honderd toonaangevende denkers, executives en collega-praktijkmensen. Het boek bevat een Starterskit van 60 pagina’s boordevol tools en tips om de aanpak in de praktijk te brengen.

Moments of Impact                          EAN: 9789013122541                          Auteurs:  Chris Ertel en Lisa Solomon

Write a comment

Comments: 0
Contentbijbel

Hoe zorg je als merk voor verhalen met eeuwigheidswaarde?

Miljarden mensen hebben de Bijbel gelezen en lezen dat boek nog steeds. In de meest succesvolle romans, blockbusting films en allerberoemdste schilderijen wordt naar verhalen uit het boek verwezen. En diezelfde verhalen doen honderdduizenden wekelijks uitbarsten in gezang en gebed. Dat zou elk merk zich toch wensen. Content voor de eeuwigheid. De 'Contentbijbel' leert je hoe.

Contentbijbel                                       EAN: 9789491560743                            Auteurs:  Cor Hospes

 

Write a comment

Comments: 0
Spannende Veranderen

Als onderzoeker, lesgever, organisatieadviseur en schrijver heeft Léon de Caluwé gewerkt ten behoeve van het organisatieadvies en hij heeft onderzoek en reflectie gedaan over organisatieadvies. Resultaten van dat werk worden in dit boek samengevat.

 

De kleurentheorie is gemaakt ten behoeve van adviseurs, managers en veranderaars. De theorie wordt samengevat, de toepassingen worden beschreven. Er wordt ingegaan op hoe je kunt lesgeven over de kleurentheorie, hoe de theorie zich heeft ontwikkeld en wat de empirische onderbouwing is.

 

Mindsets en geloofssystemen bepalen hoe we denken en hoe we ons gedragen. Ze zijn moeilijk veranderbaar. In het hart van het boek worden paradoxen en hoe we ermee kunnen omgaan, gepresenteerd als een gewenste verschuiving in ons denken en doen. Dat gedachtegoed wordt daarmee een nieuwe toepassing van de kleurentheorie: een complexe paradox met vijf polen.

Spannend Veranderen                     EAN: 9789462760646                            Auteurs:  Léon de Caluwe

Write a comment

Comments: 0
Veranderingsmanagement voor Dummies

Volgens mij al meer dan 10 jaar geleden verschenen, maar nog steeds een helder geschreven boekje.

De auteurs laten zien hoe je de houding van je medewerkers over verandering kunt veranderen.  Je vindt ondermeer stapsgewijs advies over het effectief communiceren met je werknemers alsmede specifieke hulpmiddelen om goed met hun weerstand om te gaan.

 

Ontdek hoe je:

- Mogelijke problemen opspoort en ze snel oplost.

- Een positieve, flexibele attitude ontwikkelt.

- Het onbekende verkent.

- Het onverwachte verwacht.

- Rustig blijft tijdens veranderingen en stress beperkt.

Ik zou anno 2017 de 'social component' zeker aan het arsenaal van hulpmiddelen toevoegen.

 Veranderingsmanagement voor Dummies                    EAN: 9789043013543                          Auteurs:  Léon de Caluwe

Write a comment

Comments: 0